Stage & Chinees nieuwjaar & Mareen is jarig! & Vlindertuin & Parabello

13 februari 2019 - Paramaribo, Suriname

4 & 6 februari, 2019. Beide dagen stond ik gelukkig voor mijn eigen groep! Woensdag stond ik alleen voor mijn groep, omdat de groepsleerkracht een training had voor begrijpend lezen. 's Ochtends ben ik samen met de gymleerkracht en beide 4e klassen naar het zwembad gelopen. Vandaag hadden de kinderen alleen zwemles en geen gymles. Daarom waren we weer eerder op school. Ik ben begonnen met het uitdelen van de 'wisbordjes' en de whiteboardstiften. Deze vonden de kinderen helemaal geweldig en deze hebben zij nog veel gebruikt tijdens de rekenles. Na de rekenles heb ik weer een coöperatieve werkvorm met de kinderen gedaan, voor mijn opdracht vanuit Iselinge. Dit gaat gelukkig steeds een beetje beter en de opdracht is bijna klaar. Daarna hebben de kinderen getekend.
Nog iets veel belangrijkers op 6 februari: Mareen was jarig! 's Ochtends was het tijd om Mareen in stijl wakker te maken haha. We hebben een liedje gezongen. Na stage hadden we afgesproken bij de CY coffee om een taartje en een broodje te eten. Daar hebben we nogmaals gezongen en heeft Mareen de kaarsjes uitgeblazen. Na ook een lekker sapje te hebben gedronken, zijn we weer naar huis gegaan. Daar heb ik nog even lekker gechild. 's Avonds zijn we naar BuitenGewoon geweest om lekker te eten. Dit is een restaurant van Nederlandse eigenaren. Hier heb ik een hele lekkere hamburger met patatjes gegeten. Als toetje had ik een lekker ijsje met koekjes. Een hele gezellige dag/avond!

5 februari, 2019. Vandaag hadden wij geen stage, omdat het Chinees nieuwjaar werd gevierd. Met z'n vieren zijn wij naar een plek, bij de Fernandesfabriek geweest, om dit te vieren. Dit was één van de grote plekken waar het werd gevierd, met een Chinese markt. Wij waren relatief vroeg, dus het was nog niet erg druk toen we daar binnenkwamen. We hebben even binnen rond gelopen en kwamen toen terecht bij een kraampje waar je een chinees teken kon schilderen. Iedereen heeft dit gedaan, behalve ik. Maar ik kreeg wel een heel leuk cadeautje, een leuk souveniertje om mee te nemen naar huis! Daarna zijn we naar buiten gelopen, naar een plek waar we konden eten. Hier stonden heel veel verschillende kraampjes met Chinees eten. Hier heb ik een loempia, saoto soep en een sateetje gegeten. De saoto soep heb ik voor het eerst gegeten. Ik vond het wel lekker, maar verbrande bij de eerste hap gelijk mijn tong haha. Na een tijdje te hebben gezeten, ook met de Belgische meiden, wilden we nog even naar de zee toe. Eenmaal in de taxi vertelde die man dat het daar helemaal niet zo mooi was. Je kunt niet veel zien en er zijn ook niet restaurants of zoiets dergelijks. Daarom besloten wij om toch maar naar huis te gaan. 's Avonds hebben we gegeten en we zijn op tijd weer naar bed gegaan.

7 februari, 2019. Vandaag zijn we naar de vlindertuin geweest. We hebben nu een nummer van een taximevrouw met een busje, met haar zijn we naar de vlindertuin gereden. Blijkbaar zat de deur dicht toen wij binnenkwamen haha. Er was wel een klas van een basisschool binnen. Wij kwamen binnen via een deur aan de zijkant, die open stond. Toen kwam er een vrouw naar ons toe lopen en moesten we de tickets kopen. Van haar kregen we ook een zaklamp, omdat de stroom die dag het niet deed. Eerst zijn we naar een zaaltje geweest met een expositie. Hier waren allemaal insecten, van vlinders tot heeeeeeele grote kakkerlakken. Daarna hebben we even wat gedronken, omdat we nog een half uur moesten wachten tot er weer een gids vrij was om ons door de tuin heen te leiden. Na een tijdje kwam er een gids, hij was de oprichter van de vlindertuin. Deze man is in zijn jeugd verhuist van Nederland naar Suriname, een Nederlander dus. Hij kon alles super goed en leuk vertellen! We hebben heel veel gezien, hele mooie vlinders, slangen en zelfs schildpadden. Héél veel schildpadden, van mini's tot hele grote. De grootste hebben wij vastgehouden en zijn we mee op de foto geweest, deze was ruim 50 jaar oud. Het is niet alleen een vlindertuin en de schildpadden, maar er zit ook nog een hele handel achter de vlinders. Een vlinder leeft ongeveer 15 dagen. Daarom worden vlinders heel veel ingekocht, bijvoorbeeld door dierentuinen in Nederland. Doordat ze maar zo kort leven, moeten zij telkens weer nieuwe kopen. Hierdoor zit er een hele handel achter, waarbij de coconnen worden verstuurd met de luchtpost.  Daarna zijn we door de taxi weer opgehaald en naar huis gereden. 's Avonds zijn we eerst naar de Aquafit geweest. Daarna zijn Mareen en ik naar de winkel geweest om inkopen te doen voor haar verjaardagsfeestje. We mochten met Sharon meerijden in de auto, wat wel fijn was omdat we heel veel zware boodschappen hadden gehaald. Daarna hebben we gezellig wat drankjes gedronken met ons vieren en Maaike en Iris. Zij hadden ook nog een heel leuk spelletje waarbij je dierengeluiden moet maken. Daarna zijn we naar Havana geweest, dit is een club. Ik was hier nog niet eerder geweest, maar het was een heel gezellige avond!

8 februari, 2019. Ik was vandaag heel vroeg wakker en had ongeveer 4 uurtjes geslapen. Verbazingwekkend genoeg werd ik nog best fris wakker! Ik heb vandaag overdag niet heel veel bijzonders gedaan, vooral op mijn laptop gezeten. Dan hakt het kort slapen er toch wel in haha. 's Avonds hadden Iris en Maaike een hele lekkere quiche gemaakt en wij de salade. De quiche is zeker voor herhaling! :) Als toetje hadden zij bladerdeeg met appel gemaakt, ook heel lekker!

9 februari, 2019. 's Ochtends zijn we naar de Jeruzalembazaar gegaan. We wilden allemaal graag een eigen hangmat halen, omdat we op de Fredberg in een hangmat moeten slapen. Bij deze winkel heb ik uiteindelijk geen hangmat gehaald, maar bij de buurman. Het is een blauw met groene hangmat, ik vind 'm mooi! Ik ben alleen wel heel benieuwd of ik in een hangmat kan slapen, we zullen het zien hahah...  Daarna hebben we nog even door de stad gelopen en zijn we naar een paar winkels geweest. 's Middags gingen Renée en Esmee naar het vliegveld om Nick en Luc op te halen. Ik ben samen met Mareen 's avonds naar JiJi's geweest. Dit is het restaurant waar we ook met de verjaardag van Esmee hadden gegeten. Omdat ik de 'mix grill' de vorige keer super lekker vond, koos ik hier wederom voor. Dit is een mix van varkens- kip- en rundvlees en garnalen. En het was weer erg lekker! Daarna hebben we een cocktail genomen, deze was ook erg lekker! Een 'blue margaritha'. Als toetje hadden we een oreo-cheesecake. Eindelijk haha! Het was echt een super gezellige avond, lekker veel gekletst! Toen we thuiskwamen zat iedereen in het zwembad. Gelukkig hadden Luc en Nick een goede reis gehad. 's Avonds hebben we nog even met z'n allen gekletst rond het zwembad.

10 februari, 2019. Vandaag ben ik samen met Mareen, Esmee en Luc naar Parabello geweest. Renée en Nick zijn samen naar de marktjes geweest. We zijn wederom met de taximevrouw hiernaar toe gegaan. Het was ongeveer een uurtje rijden, de heenweg was iets langer dan de terugweg. Daar aangekomen was het heel rustig, ik had verwacht dat het daar best wel druk zou zijn. We konden kiezen of we een hutje wilden, daar hebben we voor gekozen. Hier stond een picknickbank in, zodat we daar lekker op konden zitten. Onze handdoeken hadden we in de zon gelegd, omdat het nu natuurlijk nog de tijd is om iets bruiner te worden. Parabello is een plek waar je kan zwemmen, een klein stukje waar je kan liggen en het heeft een zipline. Het water heeft een colakleur. Het water was heel verfrissend. Er waren ook een paar Surinaamse kinderen, met een hele grote familie. Met hun hebben we een paar spelletjes in het water gespeeld. Rond kwart voor 5 werden we weer opgehaald door de taxi. 's Avonds hebben we lekker pannenkoeken gegeten. De traditie zit er nog steeds in: 1x in de week is het tijd voor pannenkoeken! :)

10 februari - parabello