Casino & Stage & Isadou en Jaw Jaw

8 februari 2019 - Paramaribo, Suriname

26 januari, 2019. Vandaag hebben wij overdag niet veel gedaan. 's Avonds zijn Mareen, Esmee en ik naar het casino gegaan. Eerst gingen we naar het casino bij hotel Torarica. Hier waren alleen maar spelmachines. Helaas verloor ik hier al SRD40. Gelukkig is dat nog geen €5 ;) Omdat we niet alleen maar de machines wilden zien, besloten we om naar een ander casino te gaan, waar ook live-tafels zijn. Daarom gingen we naar het Princess casino. Dit is een veel grotere casino. Eerst hebben we even gekeken bij een Roulette tafel en heb ik ook nog meegedaan. Helaas werd mij niet van te voren gezegd dat ik meer in moest zetten, dus was ik mijn inzet kwijt. Het was wel bijzonder om te zien hoeveel andere mensen inzetten, soms wel SRD300 per ronde. Na een tijdje hier te hebben gekeken, zijn we verder gaan kijken in het casino. Hier kwamen we nog een roulette tafel tegen, maar daar kon je spelen tegen iedere inzet. Gelukkig heb ik hier nog zo'n SRD30 gewonnen. Op de terugweg hebben we nog een kleine stop bij de KFC gemaakt en daarna zijn we weer met de taxi naar huis gegaan.

27 januari, 2019. Vandaag hebben we vooral weer lekker gechild en lekker gezwommen. Rond de avond zijn er 2 nieuwe huisgenootjes in ons 'studentenhuis' gekomen, Iris en Maaike. Wij kennen hun al van de tweedaagse in Zwolle, waar we informatie hebben gekregen over de stage in Suriname. Ondertussen zijn er ook nog verschillende mensen in de studio, deze mensen blijven meestal maar een weekje of een paar dagen.

28, 29, 30 januari, 2019. In deze dagen heb ik twee keer voor mijn eigen groep gestaan, en één keer voor een andere groep. Deze andere groep was klas 5, ofwel groep 7. Deze dag was niet leuk, omdat ik weer de hele dag heb moeten zeuren op de kinderen. De kinderen wilden niet luisteren en praatten telkens door elkaar of door mij heen. Aan het einde van de dag was ik er klaar mee en ben ik naar het schoolhoofd gegaan. Zij heeft de kinderen toegesproken, dat zij zich moeten gedragen. Helaas werkt dit voor 10 minuten en gaan de kinderen vervolgens weer verder met het gedrag wat zij daarvoor lieten zien. Mijn eigen groepsleerkracht vertelde dat zij deze groep vorig jaar ook had gehad en dat deze kinderen eigenlijk niet bij elkaar in de groep moeten zitten. Deze zijn dit jaar weer samengevoegd en dit gaat niet goed. Het stelde mij wel een beetje gerust, dat dit niet alleen bij mij gebeurde.
De andere dagen stond ik gewoon voor mijn eigen groep, wat gelukkig wel een hele leuke groep is! Ik ben nog steeds druk bezig met mijn opdracht voor school, de leeftijdsspecialisatie. Hiervoor voer ik elke week 1 activiteit uit. Het coöperatief leren gaat steeds beter! Als ik les geef gebruiken de kinderen ook steeds meer mijn regels, gelukkig haha. Ik verbaas me nog wel elke dag over hoe de lessen worden gegeven! In één van deze dagen was er ook een leerkracht jarig. Het is echt niet normaal wat hier voor een verjaardag wordt getrakteerd! Alle leerkrachten kregen een grote bak nasi/bami met kip, een plak cake en een grote beker cola.

31 januari & 1 februari, 2019. Vandaag, 31 januari, gingen we weer op pad voor een trip. Deze keer naar Isadou en Jaw Jaw. Om 10 uur moesten we bij 't Vat zijn. Dit is een bar/restaurant in de binnenstad. Hier werden we ontvangen door de eigenaar van het resort, André. Hij heeft ons naar Atjoni gebracht met de auto, dit was een hele lange rit! Vanuit Atjoni moesten we verder met de boot, vanuit hier zijn er geen wegen meer. Hier werden wij ontvangen door Albert, hij werkt op het resort en is een gids. Alle mensen die in de dorpjes langs het water wonen, moeten hier met de boot naartoe. Hier hebben ze allemaal bootjes die ze maken uit één boom. Deze boot heet een korjaal. Eerst wordt de boom helemaal uitgehold, daarna wordt deze opgerekt. Dit wordt net zo ver opgerekt totdat die breed genoeg is, zodat er mensen in de boot kunnen zitten. De boottocht duurde ongeveer een half uur. De natuur was al prachtig! Alles is super groen. En het is natuurlijk super lekker om op een bootje, met een beetje zon en een briesje te zitten. Voordat we bij het resort Isadou aankwamen, moesten we eerst door een stroomversnelling. Deze stroomversnelling heet Jaw Jaw. Daarna kwamen we aan op Isadou. We hadden eerste even de tijd om rond te kijken en nog even te gaan zwemmen. Het resort bestaat uit allemaal kleine roze hutjes. In deze hutjes staan 4 tweepersoons-bedden en is een badkamer met een wc en een douche. Wij kregen met z'n vieren 2 hutjes. Ik sliep samen met Renée in 1 hutje. Eerst hebben we onze 'backpacktassen' neergelegd. Daarna kregen we een lunch, dit was vis met rijst en groentes, erg lekker! Na het eten zijn we naar het water gelopen. Het water stond vandaag erg laag, waardoor we op de stenen konden zitten en met onze voeten in het water. Het was niet echt diep genoeg om ook echt te kunnen zwemmen. Maar wat een prachtig uitzicht, hier heb ik echt van genoten! Rond 6 uur gingen we een dorpswandeling maken op Jaw Jaw, dit is een marrons dorpje. Dit deden wij samen met twee andere Nederlanders, die hier op vakantie waren. Hier hebben we verschillende locals gezien en ontmoet. Het verschil met zo'n dorpje en de stad is heel groot. In deze dorpjes zijn de mensen voor een groot deel zelfvoorzienend. In dit dorpje liepen vooral veel kinderen rond, de meeste vrouwen zaten voor het huis. 's Avonds rond 8 uur kregen we het avondeten. Het avondeten was kip met telo. Telo hadden we hier nog niet gegeten, maar is wel echt Surinaams. Het is gebakken cassave en smaakt een beetje naar gebakken aardappel. Rond 9 uur was het tijd om weer op pad te gaan met het bootje. Het was tijd voor het spotten van kaaimannen!  Onderweg zijn we er een aantal tegengekomen en hebben we ze ook van dichtbij kunnen bekijken. Op de terugweg werd de boot even helemaal stilgelegd en was het tijd voor het genieten van de prachtige sterrenhemel. In de stad is dit bijna niet te zien, door al het licht in de stad. Maar buiten de stad is het prachtig! Daarna was het tijd voor een verassing, we gingen opzoek naar spinnen. En daar zat er één in de boom, zo'n dikke harige spin! Na al dat avontuur hebben we nog even met z'n vieren wat gedronken en was het tijd om naar bed te gaan.
De volgende ochtend, 1 februari, stond het ontbijt om 8 uur voor ons klaar. Dit ontbijt bestond uit brood, omelet en nog een paar lekkere groentes. Na het ontbijt was het tijd om een boswandeling te maken. En nee, dit is niet zoals in de Wrange hahah. Hier noemen ze een junglewandeling ook een boswandeling. Alberto, onze gids van beide dagen, nam ons weer mee naar de jungle. Onderweg, op de boot, zijn we heel veel aapjes tegengekomen. Deze zitten, in een grote groep, hoog in de bomen en springen van de ene boom naar de andere boom. In de jungle hebben we ongeveer 2 uur rondgelopen. Tijdens de wandeling hebben wij weer nieuwe dingen gezien en geleerd over de natuur. Na de boswandeling was het alweer bijna tijd om terug te gaan naar ons huis, maar eerst kregen we weer een lekkere lunch. Dit keer was het kip met bami en groentes. Daarna was het toch echt tijd om onze spullen weer in onze tassen te pakken en met de boot terug te varen naar Atjoni. Hier stond André ons weer op te wachten met een busje om terug te rijden naar Paramaribo. Echter wilde het busje niet meer starten. Gelukkig waren ze de heenweg met twee busjes gekomen, waardoor we toch vrij snel weer in konden stappen om terug te rijden. Ook de terugweg duurde weer een paar uurtjes. Terug gekomen in Paramaribo, was het etenstijd. Daarom zijn we nog lekker uiteten geweest bij 'The Garden'. We hadden namelijk gehoord dat ze hier lekkere toetjes hadden haha. Daarna zijn we weer naar huis gegaan en hebben we daar nog even gezellig gezeten.

3 februari, 2019. Vandaag zijn Renée en ik naar een winkelcentrum in de buurt geweest. Dit is een heel klein winkelcentrum met een paar wel leuke winkeltjes. Ik moest naar de DIO om sporttape te halen. Tijdens onze trip op Isadou heb ik mijn teen heel hard gestoten aan de boot, waardoor deze blauw werd en pijn deed. Daarom moest ik tape hebben, om twee tenen aan elkaar te kunnen tapen. Renée heeft nog een leuk sportshirtje gekocht. Verder wilden wij graag ergens lunchen, maar dit was daar niet te vinden. De rest van de dag hebben we vooral weer gechild en lekker gezwommen :).

1 februari - isadou en jaw jaw 1

1. Mariëlle Dortant:
    8 februari 2019
    Beste Lotte,
    Leuk om te lezen wat je meemaakt in Suriname. Ik neem aan dat je nu met andere ogen kijkt naar je stagegroepen in Nederland. Fijn, dat je kunt genieten van nieuwe indrukken en ervaringen , samen met Renée, Esmee en Mareen. Hartelijke groet van je slb'er.
  2. Manon:
    9 februari 2019
    Leuk Lot! Geniet er nog even van!