Stage & Centrale markt & Plantage Frederiksdorp

26 januari 2019 - Paramaribo, Suriname

21 januari, 2019. Vandaag stond ik wederom alleen voor de klas. 's Ochtends kreeg ik te horen dat de groepsleerkracht naar een cursus moest. Gelukkig lag er wel een briefje klaar welke lessen ik die dag moest geven. Vandaag waren de moeder en broertje van Esmee ook op bezoek op de school. De dag begon weer met de weekopening. De weekopening begint met een vlaggenparade, waarbij de kinderen het volkslied moeten zingen. Daarna is er een leerkracht die verantwoordelijk is voor de weekopening. Deze leerkracht moet dan een stuk uit de bijbel, met een boodschap, bespreken met de kinderen. Daarna worden er nog een aantal liedjes over God gezongen. Daarna gaan de kinderen in de rij staan om naar het lokaal te lopen. De dag begon met het overschrijven van aantekeningen. Dit duurde van ongeveer kwart over 8 tot half 11!! De kinderen moesten hun natuurkundeboek overschijven (inclusief tekeningen!) en daarna ook nog de leesaantekeningen. Ik vind dat de kinderen hier veel te veel tijd kwijt zijn aan het overschrijven van alle vragen en aantekeningen. Tijdens alle lessen moeten ze eerst de opdracht overschrijven en daarna de antwoorden. De lestijd wordt hier absoluut niet efficiënt benut! Om half 11 hadden de kinderen pauze. Van half 11 tot kwart voor 11 mogen de kinderen eten. De meeste kinderen hebben geld mee om op school eten te halen. Van kwart voor 11 tot 11 uur gaan de kinderen naar buiten. De hele school heeft tegelijk pauze. Op het schoolplein mogen de kinderen niet rennen, dus de meeste kinderen zitten op een bankje of lopen rond. Daarna heb ik een rekenles gegeven en als laatste hebben de kinderen nog zelfstandig aan een woordenschatles gewerkt. Aan het einde van de dag heb ik een klapspelletje gedaan, met ritmes na klappen. Om 1 uur ben ik meteen, samen met de kinderen, naar huis gegaan.

22 januari, 2019. Vandaag had ik geen stage, omdat de leerkrachten een godsdiensttraining hadden. Hierdoor hoefden de kinderen ook niet naar school. Daarom ben ik samen met Esmee, Ingrid en Jari naar de centrale markt geweest. Dit is een hele grote markt met vooral heel veel fruit en groentes. We hebben hier ook heel veel groentes ingeslagen, zodat we de hele week lekker verse groentes konden eten. Tot nu toe hebben we vooral veel diepvriesgroentes gegeten. Op de eerste verdieping waren er nog allemaal kleine winkeltjes met kleren, doeken en pannen, maar dit was niet heel bijzonder. Na de centrale markt zijn we het centrum ingelopen. Hier kwamen we de lucky store tegen, dit is een groot warenhuis waar heel veel spullen te koop zijn. Na daar kort te hebben rondgelopen, zijn we weer naar buiten gegaan. Buiten kwamen we een tentje tegen met een man die allemaal cd's verkoopt. Daar heeft Esmee een cd gekocht met Surinaamse muziek. Daarna hebben we een taxi genomen naar Zus&Zo. Hier hebben we lekker geluncht! Ik had een broodje met pittige kip, die niet zo heel pittig was haha. Na het eten zijn Esmee en ik nog naar de Choi's supermarkt geweest. Hier hebben we de laatste dingetjes voor het avondeten gehaald: lasagne met verse groentes! Daarna hebben we wel een half uur op een taxi moeten wachten, om ons weer naar huis te brengen. 's Avonds hebben Esmee en ik gekookt, het was lekker!

24 januari, 2019. Vandaag moest ik naar stage in plaats van de woensdag. 2 weken geleden had het schoolhoofd aan mij gevraagd of ik de donderdag kon komen in plaats van de woensdag. De groepsleerkracht had donderdag namelijk verlof. 's Ochtends moest ik dus zelf naar de school fietsen. Ik wilde met de taxi, maar helaas was er geen enkele taxi beschikbaar.  Aangekomen op school lag er al wel klaar welke lessen ik die dag moest geven. De dag begon weer met de vlaggenparade. Daarna heb ik rekenen gegeven. De groepsleerkracht had voor rekenen een aantal redactiesommen opgeschreven, echter had ik een week geleden afgesproken om mijn opdrachten uit te voeren. Dit is een rekenles, met coöperatieve werkvormen. Deze opdracht moet ik uitvoeren van Iselinge. Helaas waren sommige kinderen het hier niet mee eens, omdat zij vonden dat we de redactiesommen moesten maken. Dit resulteerde dat ik vandaag veel heb moeten 'zeuren'. Daarna heb ik een taalles gegeven, op mijn manier haha. Gewoon met een instructie en daarna het zelfstandig werken. Na de pauze hebben we de taalles klassikaal nabesproken. De kinderen moeten dan hun eigen werk 'corrigeren'. Daarna heb ik de aardrijkskunde les gegeven. Deze ging over de akkerbouw en veeteelt. Net zoals bij andere lessen moeten zij de gehele vraag opschrijven, met het antwoord daaronder. De leerkracht moet deze vragen en antwoorden op het bord schrijven, veel schrijfwerk dus! Aan het einde van de dag hebben de kinderen stil gelezen. Dit vinden ze hier hartstikke leuk, omdat ze dit normaal gesproken helemaal niet doen. De hele dag moest ik tussendoor heel lang wachten voordat de klas stil is, dat is hier echt normaal helaas. De kinderen blijven gewoon doorpraten, ook als de leerkracht aan het woord is. Alle leerkrachten moeten over de kinderen heen schreeuwen. Aan het einde van de dag was ik hier echt wel klaar mee, dus heb ik dit ook duidelijk gemaakt aan de kinderen. Ik vond het vandaag niet zo'n leuke stagedag, omdat ik veel heb moeten 'zeuren'. Ik ben wel heel erg blij met de klas die ik heb, omdat het wel een hele leuke klas is!

25 januari, 2019. Vandaag zijn we naar Plantage Frederiksdorp geweest. Frederiksdorp is een oude koffie- en cacaoplantage. Renée en ik zaten een tijdje terug in een taxi en die taxichauffeur vertelde dat hij ook trips verzorgde naar Frederiksdorp. Met die taxichauffeur hebben wij de afspraak gemaakt om naar de plantage te gaan. Om 9 uur in de ochtend werden wij opgehaald met een taxibusje. Het was ongeveer een uur rijden naar een punt waar we verder moesten met de boot. Met een klein bootje moesten we naar de overkant van het water, dit was maar een heel klein stukje. Aangekomen op de plantage was ik al gelijk betoverd hoe mooi het er allemaal uitzag! De natuur in Suriname is echt een stuk mooier dan in Nederland! Alles is groen en er zijn heel veel verschillende mooie bloemen. Helaas scheen de zon niet, maar het was lekker weer. Na een tijdje kwam er een gids, die werkt op de plantage. Deze gids heeft ons rondgeleid. Op het terrein stonden nog veel gebouwen van vroeger, deze waren wel allemaal gerestaureerd. Frederiksdorp is de mooiste plantage die er nu nog is, de rest is veelal vervallen. Sommige gebouwen waren niet meer hetzelfde als vroeger, hier hebben ze bijvoorbeeld een verdieping vanaf gehaald. Tijdens de rondleiding zijn we ook nog kaaimannen tegen gekomen. Van de plantages zelf was bijna niets meer te zien, hier zijn we ook niet meer geweest tijdens de rondleiding. We hebben vooral veel gebouwen gezien, en ook vanbinnen. Aan het einde van de rondleiding hebben we nog loempia's gegeten bij het restaurant, deze waren erg lekker! Daarna hebben we nog een 'fotoshoot' gehouden op de steiger. Na een best lange tijd kwam er een bootje om ons weer terug te brengen naar de overkant van het water. Vanuit daar was het weer een uur terug rijden naar ons huis. We hebben vooral heel veel gelachen tijdens de rondleiding! De taxichaffeur en de gids waren allebei heel erg bijzonder... Bij thuiskomst is de rest nog naar de Zoo in Paramaribo geweest. Renée en ik zijn naar de winkel geweest om o.a. chocolade en sprinkels te halen. Donderdag had ik namelijk een red velvet taart gebakken, maar deze moest nog even afgemaakt worden. 's Avonds hebben we een taxi gepakt naar Blauwgrond. Dit is een wijk met veel verschillende restaurantjes waar je Surinaams kunt eten. We hebben bij een heel leuk restaurantje gegeten, met allemaal Indonesisch eten. Ik had BBQ kip met patatjes. Ook tijdens het eten hebben we vooral weer heel veel gelachen! Na het eten wilden we weer met de taxi naar huis. Echter was er geen enkele taxi beschikbaar om ons naar huis te brengen. Nadat de serveerster ons zag struggelen met het regelen van een taxi, heeft zij voor ons een taxi gebel. Het was een hele gezellige dag!

25 januari - frederiksdorp