Fredberg!

1 maart 2019 - Paramaribo, Suriname

14 februari, 2019. Vandaag was het moment, deze trip moet volgens de meeste het hoogtepunt zijn. We zijn met z'n vieren samen met Luc, Nick, Iris en Maaike naar de Fredberg geweest. Om half 8 moesten we ons verzamelen bij suforyou. Helaas zaten de taxi's en het verkeer heel erg tegen, waardoor we om 8 uur pas aankwamen. Daar aangekomen hebben we kennis gemaakt met de gidsen en met de overige mensen die meegingen op deze trip. Wij gingen samen met een familie, zij waren op vakantie. Na de kennismaking en een beetje uitleg, zijn we de bus ingestapt. Dit was een typische Surinaamse bus. De eerste stop was bij een grote Chinese supermarkt, hier hebben we nog snel een aantal lekkere snacks ingeslagen. De volgende stop was bij een warung, waar wij al eerder zijn geweest bij een aantal andere trips. Onderweg kregen we hele lekkere bakabanas. De laatste stop was bij de Brownsweg. Na een tijdje gestopt te zijn, ging de reis weer verder naar de Fredberg. Het laatste stuk van de weg was een onverharde weg, met veel hobbels. Ik was blij dat we eenmal aankwamen bij het basiskamp, want ik had niet langer in de bus moeten zitten. Ik was misselijk! Aangekomen in het kamp mochten we vast onze bedden uitzoeken waar we de volgende dag gingen slapen. Daarna kregen we een hele lekkere lunch, bami met kip. Na de lunch en het uitpakken van sommige spullen was het tijd om de Fredberg te beklimmen, we gingen samen met een gids en een kok. Het eerste stukje was al best een uitdaging, dit was volgens de gids een soort test haha. Daarna was het af en toe een stukje dalen en daarna weer een stukje stijgen. Onderweg liepen we door een heel mooi stuk jungle! Onderweg kwamen we bij een uitzichtpunt. Hier liet de gids zien naar welke top we onderweg waren, dit leek nog super ver weg en hoog! Na een tijdje aardig vlak te hebben gelopen, kwamen we op een punt waar we pauze hebben gehouden. Hier kwamen we aapjes tegen. De aapjes hadden door dat we daar liepen, want zij zorgen ervoor dat er allerlei takken naar beneden vielen. Na een korte pauze was het tijd voor het laatste, maar ook lastigste stukje van het beklimmen van de Fredberg. De Fredberg is 280 meter hoog, het laatste stuk was vooral steil omhoog klimmen. Vooral het laatste stuk was is echt kapot, dus ik was heel erg blij dat we aankwamen op de top van de berg! Na het wegleggen van de spullen gingen we naar de plek waar de super mooie foto's werden gemaakt. Het uitzicht was fantastisch! Dit was letterlijk en figuurlijk echt een hoogtepunt voor mij! Na een hele fotoshoot verder en vooral te hebben genoten van het fantastische uitzicht, was het tijd om te genieten van de zonsondergang. Hiervoor liepen we weer naar een andere plek. Helaas zat er een hele grote wolk voor, maar hebben we toch nog kunnen genieten van een heel mooi uitzicht! Daarna had de kok het eten voor ons klaar staan. Op het menu stond röti met kip, heel lekker! Na het eten ging ik douchen, tenminste dat dacht ik hahah. Helaas deed de douche het niet, dus moest ik me wassen met een bekertje. Na het douchen was het tijd voor een leuk spel, weerwolven. We hebben de avond nog gezellig met z'n allen afgesloten, daarna was het tijd om te gaan slapen, in een hangmat... Ik vond het best spannend om in een hangmat te slapen, omdat ik hier nog nooit in heb gelegen. Wij hebben allemaal onze eigen hangmat gekocht, dus daar was ik al wel heel blij mee! We lagen met 12 mensen, 10 hangmatten in een gebouw. Hierdoor hingen alle hangmatten vrij dicht op elkaar, waardoor de hangmatten tegen elkaar aan hingen. Toen ik eenmaal in de hangmat lag, heb ik niet veel meer bewogen haha, ik dacht alleen maar: ik blijf heel stil liggen. Gelukkig hoefden we maar een nacht in een hangmat te liggen, want ik heb maar een paar uurtjes geslapen. Wel is het weer een ervaring :)

15 februari, 2019. Vanochtend stond iedereen vroeg op, om naar de zonsopkomst te gaan kijken. 's Ochtends waren de brulapen heel goed te horen in de verte. Helaas konden we van de zonsopgang niet heel veel zien, omdat er wederom heel veel bewolking was. Wel konden we zien dat de lucht veranderde van rood naar gewoon de zon. Daarna ben ik samen Iris en Maaike naar het andere uitzichtpunt gegaan, om daar nog even te genieten van het uitzicht, hier zat de familie ook. Na een tijdje kwamen we weer terug en stond het ontbijt klaar. Na een ontbijtje zijn we opzoek gegaan naar de rotshanen. Deze zitten op bepaalde plekken in de jungle en ze zaten ook dicht bij het kamp. Rotshanen zijn felgekleurde oranje vogels, met een kuifje. Daarna moesten we weer omhoog lopen naar het kamp. Op het kamp was het tijd om de tassen weer in te pakken en de hangmatten ervan af te halen. Daarna zijn we weer teruggelopen naar beneden. Onderweg waren er, net als op de heenweg, verschillende obstakels. Bijvoorbeeld een aantal boomstammen waar we overheen moesten lopen. Het ging de hele tijd goed, maar bij een van de laatste boomstammen gleed ik uit. Mijn voet gleedt weg, waardoor mijn knie klem kwam te zitten tussen twee boomstammen. Gelukkig kreeg ik mijn knie er tussen uit en kon ik weer staan, maar waren mijn voeten wel helemaal nat, omdat ik in het water stond. Daarna moest ik nog eens stuk teruglopen, waaronder ook een stukje klimmen. Tijdens het lopen kreeg ik iets meer last van mijn knie, vooral tijdens het dalen. Onderweg heb ik nog even goed rondgekeken in de jungle en hebben we ook nog bij een aantal bomen en planten uitleg gekregen. Onderaan de berg aangekomen stond de bus klaar om ons weer naar het basiskamp te brengen. Hier aangekomen kregen we een lekkere lunch. Daarna hadden we genoeg tijd om lekker te gaan zwemmen en chillen. Bij het basiskamp stroomt een rivier, met daarin allemaal rotsen waar je op kunt zitten. Na een middagje lekker te hebben gezwommen, werd het avondeten weer geserveerd. Ditmaal was het eerst een pompoensoep en daarna rijst met vis en groentes. 's Avonds stond er nog een avondwandeling op het programma. Tijdens deze avondwandeling zijn we nog een aantal dieren tegengekomen, waaronder twee vogelspinnen. Ik was 's avonds vooral heel erg moe, omdat ik de vorige nacht heel weinig had geslapen. Daarom was ik ook heel erg blij dat we deze avond in een bed kon slapen, een tweepersoons bed zelfs ! :)

16 februari, 2019. Allereerst stond er nog een junglewandeling op het programma. Hier ben ik niet meegegaan, omdat ik toch best last had van mijn knie. De ochtend begon met een super luxe ontbijtbuffet. Ik had een pannenkoek, een bakabana, een brownie, komkommer en tomaat, super lekker! Na het ontbijt was er nog tijd om lekker te gaan zwemmen of gewoon nog even te chillen. Ik heb toen nog even lekker gechild en ben toen nog even gaan zwemmen. Na een lunch, een bruine bonensoep, was het tijd om ons rustig weer klaar te gaan maken om terug te gaan naar Paramaribo. Ondertussen dat wij daar waren, kwamen er ook weer andere groepen die ook de Fredberg gingen beklimmen. Dit gaat alleen maar door, vooral in deze drukke periode dat er heel veel stagiaires zijn. Op de terugweg hebben we in de bus vooral lekker muziek gedraaid en volop meegezongen. Wederom zijn we gestopt op de Brownsweg. De terugweg ging voor mijn gevoel super snel! Aangekomen in Paramaribo was het rond etenstijd. We zijn met de hele groep nog gezellig uit eten geweest bij 't Vat. Hier had ik een hamburger met frietjes. Daarna zijn we weer met de taxi naar huis gegaan. 's Avonds was ik heel erg moe, daarom ben ik ook gewoon op tijd naar bed gegaan.

17 februari, 2019. Vandaag heb ik weinig bijzonders gedaan, vooral lekker uitgerust :).